Leta efter recension

måndag 10 januari 2011

Tron: Legacy

Jag vet inte varför jag gillar orginal-Tron. Det är egentligen en lågbudget film som är ganska B:ig, men jag gillar den ändå. Så när Tron: Legacy skulle komma så blev jag ganska förväntansfull. Detta dämpades när jag fick veta att den skulle vara i 3D, men jag såg ändå fram emot den.

Så hur var filmen? Den började som en värdig uppföljare tyckte jag, när de va i den riktiga världen. Man fick veta vad som hände efter första filmen och hur saker o ting ligger till nu. Funderar man på det så kan man ana ett budskap emot stora giriga företag... vilket är lite ironiskt med tanke på att det är Disney som gjort filmen.
Sen kommer vi in i datorvärlden och då sjönk mina förväntningar. Med tanke på att orginalet och Legacys datorvärldar skall likna varandra så kunde inte vara mer olika. De två datorvärldarna fungerar på helt olika sätt. Originalets värld har baserats på datorer men anpassats för att ”varelser” ska kunna bebo världen. Legacys är baserat på den riktiga världen, men anpassats för hur datorer fungerar. Jag satt och störde mig på varje ny grej som dök upp... Men sen bestämde jag mig för att sluta jämföra, och då var det faktiskt en bra film... riktigt bra tillochmed.
Tron Legacy är en omtolkning av original iden, och man måste se det som sådant för att uppskatta den.

Det är en modern actionfilm skulle jag säga och fungerar efter alla de regler som moderna actionfilmer gör. Inte så mycket djup å tanke i filmen, utan action och spänning.
Jag kan inte säga att jag har nått särskilt att nit-picka, accepterar man världen så funkar dett mesta mer eller mindre logiskt. Vist händer det saker med enda anledningen att föra handlingen vidare, men de va ändå inte så jag störde mig på nånting nått speciellt (förutom möjligen ”klubben”). Det skulle väl i så fall vara att det märks att filmen är gjord för 3D, de va grejer som kom emot en hela tiden. (Jag såg den för övrigt i 2D). Men det är inte så som det är med vissa filmer att de arbetat med 3D och effekter på bekostnad av manus så det är väl ingen större fara. Bara lite ögongodis för dom som ser den i 3D.

Filmmusiken var riktigt bra och skapade en riktigt bra stämning. Daft Punk gör en cameo i filmen vilket är rätt skoj även om scenen är lite löjlig.


Betyg:

Manus: 6 / 10
Ljud/Musik: 8 / 10
Baseringen på originalet: 3 / 10


Övergripande betyg på filmen:
7,5 / 10
(Jag kunde inte bestämma mig och jag ville ge filmen en 7:a eller 8:a, så det fick bli en 7,5:a)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar