Leta efter recension

fredag 6 augusti 2010

Spel: StarCraft II: Wings of Liberty (Demo)


Dehär spelet är snyggt… riiiiktigt snyggt. 3D-kartorna och enheterna skapar en härlig stämning, utan att det blir grötigt som det blir i vissa spel. Inte ens när man spelar ”på natten” blir skärmen allt för otydlig. Mellanfilmerna (Cut scenes, vad heter de på svenska egentligen?) är bra animerade och skulle NÄSTAN kunna vara filmade på riktigt.

Men räcker detta för att göra spelet spelvärt?


Spelkänslan är riktigt bra. Uppdragen är välbalanserade och det handlar inte alltid om att man ska utrota motståndaren från kartan. Det finns även uppdrag där det bara gäller att man skall överleva, uppdrag där man skall beskydda NPC-transporter, överfalla tåg, m.m. Även om man fortfarande ska bygga upp en stor och stark arme så snabbt som möjligt så får man hitta på nya strategier hur man skall använda den armen beroende på uppdraget. Det gör att spelet inte blir så mycket repetition.
Detta är inget revolutionerande och om man bortser från de olika enheternas egenskaper kan man tillämpa samma strategier i spelet som man använder i andra strategispel.


Det skall sägas att jag bara har spelat demot så jag har bara kommit ett antal timmar in i spelet, så senare i spelet kanske det ändras, men man kommer i alla fall ha kul i början.

De flesta uppdragen har sekundära uppdrag, oftast att man skall hitta ett antal saker som är utspridda på kartan. När man utför dessa får man vetenskapspoäng. Mellan varje uppdrag kan man använda dessa för att utveckla sina enheter, göra dom starkare eller ge dom uppgraderingar. Man får även pengar för alla uppdrag man genomför. Även dessa kan används för att uppgradera sina enheter (med andra typer av uppgraderingar) men man kan även använda pengarna för att hyra olika typer av legosoldater som man sedan kan anlita under uppdragen (för en liten kostnad av resurser) om man snabbt behöver extra enheter. Bra att ha när ens bas är under attack och ens trupper rycker som smör i solsken.
Man verkar aldrig få tillräkligt med pengar för att köpa allt, vilket är bra. Man får överväga och välja försiktigt så man väljer de uppgraderingarna som passar ens spelstil.

Både under och mellan uppdragen så kan man få achievement awards när man utför olika uppgifter. Oftast när man utför alla sekundäruppdragen eller genomför primäruppdraget på en viss svårighetsgrad under en viss förutsättning. Detta gör att man gärna spelar om samma uppdrag flera gånger i jakten på de nya awards, och det blir fatiskt roligt. Jag tror det är för att man får nya mål att sikta mot samtidigt som man måste ta med de gamla målen i beräkningen. Även mellan uppdragen kan man få ett award när man utför vissa uppgifter, men dessa är snarare sådana man råkar snubbla över och sällan sådana man kan jaga.

Själva spelandet i sig känns ganska normalt, inget utöver det vanliga. Man får sitt uppdrag, bygger lite enheter och spränger lite fiender. Det som höjer spelet över alla andra är att man samlar pengar och vetenskap för att kunna uppgradera sina enheter, och att man jagar achievement awards. Det ger spelet lite MMORPG-känsla. Vill man inte jaga vetenskap och awards så behöver man inte, men personligen tycker jag att det förhöjer.


Det jag inte tycker om med spelet är hur Blizzard behandlar sina kunder. Man måste vara ansluten till internet, ÄVEN om man spelar singel player. Bryts internetförbindelsen så kan man inte fortsätta spela så är man mitt i ett uppdrag får man börja om från början eller i alla fall från senaste sparpunkt. Spelet auto-sparar visserligen då och då, men det är ändå irriterande, speciellt när man har ComHem som inte kan hålla en uppkoppling om så ens deras liv hängde på det. Spelet sparas inte lokalt utan på Blizzards server så det finns ingen chans att spela om man inte har uppkoppling till internet. Vill man LANa så måste alla köpt var sitt konto hos Blizzard och spela via internet, trotts att man sitter på samma ställe. Kasst!
Man är ansluten till Battle.net så man kan chatta med andra som spelar Starcraft eller WOW. Jättebra, men det hade varit ännu bättre om man faktiskt kunde tala med sina kompisar. Det blir lite irriterande att avbryta mitt i kriget för att skriva meddelanden. Jag har inte hittat nått sätt att få fram chathistorik så om man inte har bra minne så måste man svara på meddelanden direkt.

Här använder man sin forskning för att uppgradera sina enheter
En sak jag känner mig lite tveksam till är att man på sätt o vis inte får hela spelet, man kan bara spela som en ras. Det är ju visserligen ett stort spel och de lär ta ett bra tag att spela igenom det, speciellt om man jagar all forskning och awards. Man får ju rent bokstavligt ett helt spel... men när konkurrenterna låter en spela som alla raser så känns det trist att det inte är tillåtet här. De kommer släppa ytterligare spel i Starcraft 2-serien för de andra raserna, men det känns som ett sätt att mjölka oss på pengar. Å andra sidan så är ju spelet man får stort och välutvecklat. Så jag känner mig lite splittrade på den punkten.

Sammanlagt så är spelet skoj att spela, men jag är lite tveksam om jag faktiskt vill köpa hela spelet. Jag funderar på det…

Betyg:

Spelkänsla: 7 / 10
Grafik: 8 / 10
Historia / Manus: 7 / 10
Övrigt: 4 / 10

Övergripande betyg på demot:
6 / 10


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar