Leta efter recension

fredag 6 augusti 2010

Film: Predators

Eller hur jag förlorade min Predator oskuld.

Nej, jag får faktiskt erkänna att jag inte sett någon utav Predator-filmerna. Första gången jag ens såg hur en Predator såg ut var i Batman: Dead End, och det är ju bara en fan film. Den är dock MYCKET bra, väl värd att se:


Jag har ju förstått att Predator är en stor del av nörd-världen, en del jag inte varit inkluderad i. Så när det nu släpps en ny Predator film som skall vara en nystart så var det väl då dags att testa på den. Filmen har ju fått ganska dåliga recensioner så jag får erkänna att jag hade ganska låga förväntningar på filmen när jag satte mig i salongen. Filmen startar och jag börjar ganska snabbt dras in i historien. Jag följer med spänning medan man får lära känna de olika karaktärerna och hur de utforskar sin nya miljö och upptäcker att de blir jagade av nånting och när man får se vad det är som jagar dom. Jag tror det händer ungefär i mitten av filmen att man äntligen får se Predator:na på riktigt.

Jag säger att jag TROR det var filmens mitt för därefter blir filmen snabbt långtråkig. Det beror inte på att man nu ser vad som jagar dom, utan på att det ungefär är där som filmen börjar bli förutsägbar och man slutar bry sig om karaktärerna. Det var ingen spänning eller överraskning nånstans, bara klichéer. Den stora ”twisten” på slutet avslöjar de mer eller mindre redan i början av filmen att den skall hända.

Tänk nu på att jag inte har sett de tidigare Predator-filmerna. Är man Predator-fan så kanske denhär filmen är jättebra. Min misstanke är dock att man kommer ha ännu tråkigare än mig eftersom man redan vet eller kan gissa allt som kommer att hända.
Enligt SF så skulle denna filmen vara en skräck. Om man istället förväntar sig att se en action kan man nog uppskatta filmen lite mer, för skräck är det inte. Splatter-filmer är i så fall läskigare.

Filmen var snyggt gjort däremot. Kamera-hanteringen sköttes utmärkt och effekterna var snyggt gjorda. Det var aldrig nånstans som man kunde se att de använt CGI (självklart använde de mycke CGI för vissa miljöer och händelser och det är uppenbart när man vet att sådana saker inte går att göra på riktigt. Men man kunde aldrig se att det är CGI).
Skådespelarna har helt OK. Inget över det normala, men inte dåliga heller. De gjorde sina roller ”by the book”. Det var snarare manuset som förstörde mitt intresse för karaktärerna än skådespelarna.


Så, om du är ett Predator-fan så kommer du vilja se filmen i vilket fall som helst, men vänta med att se filmen tills den kommer på DVD. Har du som jag, aldrig sett en Predator-film innan så är detta inte rätt film att börja med. Spara biopengarna till nått bättre.


Betyg:

Manus: 2 / 10
Kamera & Effekter: 8 / 10
Skådespelarinsatser: 5 / 10


Övergripande betyg på filmen:
3 / 10


2 kommentarer:

  1. Tack! Har kommit fram till att jag nog skall fortsätta att hålla mig borta från SF sommaren ut. Snart är det Cinemateket dags igen!

    SvaraRadera
  2. Tror att den skulle vunnit på en aning mindre.. utav den manliga huvudpersonen [som var ungefär lika spännande som en skål med damm] och bara MER av de andra karaktärerna.
    Och MER Predator!

    Kram från Fifi

    SvaraRadera